Aan het einde van schooljaar 2011/2012 hebben wij met onze klas een project gehad op twee basisscholen, de Klimboom in Heteren en de Meander in Driel. Deze projecten duurden 4 weken en er werd elke donderdagmiddag aan gewerkt. Mijn team gaf les aan groep 5 en 6.
Het belangrijkste wat ik op deze stage geleerd heb is denk
ik dat elk kind anders is. Vooral op deze leeftijd is het nog moeilijk voor
kinderen om aan de planning te blijven. Tempoverschillen in de klas zijn hoog
doordat er leerlingen van alle niveau’s samen in een klas zitten. Hierdoor kan
er op bepaalde momenten onrust ontstaan doordat bijvoorbeeld er al een groep
erg vroeg klaar is, waardoor de langzamere leerlingen een hogere werkdruk
voelen. Het is denk ik belangrijk dat je elk kind wel zijn eigen tempo laat
behouden en niet te veel gaat pushen. Nog meer dan op een middelbare school
moet je flexibel met situaties om kunnen gaan. Kinderen zijn heel erg impulsief
en kunnen ineenkeer omslaan qua stemming of instelling in de opdracht. Ook heel
leuk aan deze leerlingen is het hoge fantasiegehalte. Leerlingen verzinnen de
raarste dingen met de raarste logica erachter. Ook zijn ze nog erg enthousiast
over ‘knutsel’ opdrachten. Ze vinden het leuk om dingen te verzinnen. Voor deze
leerlingen is het wel heel erg belangrijk dat ze ook nog een uitlaatklep
hebben, bijvoorbeeld door buitenspelen. 3 uur lang concentreren kan echt niet.
Je merkt ook dat ze na een pauze weer fris aan de slag kunnen.
Het verschil tussen de twee basisscholen was goed te merken.
De klimboom is een relatief kleine school. Toch bestond onze klas uit zo’n 34
leerlingen. Deze leerlingen moesten in een klaslokaal voor hoogstens 25
leerlingen. Hierdoor liep het geroezemoes vaak erg hoog op en was het moeilijk
de hele klas stil te krijgen. Basisschool de Meander was een stuk kleiner. Onze
klas bestond hier uit 15 leerlingen. Het was leuk om te zien dat de opdracht,
ondanks dat er 4 rugzakleerlingen in deze klas zaten, heel erg goed verliep.
Het was fijn om zo’n individueel contact met de leerlingen te kunnen hebben.
Iedereen kon op tijd geholpen worden.
Ik vond deze stage erg leuk, maar ik weet niet of de
basisschool nou echt iets voor mij is. Het lijkt mij wel een goede afwisseling
om af en toe workshops op basisscholen te geven. Zo was er op mijn basisschool
twee keer in het jaar een keuzecursus. Ik denk dat het een verfrissende
ervaring is om zoiets af en toe te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten