Wie ben ik?

Mijn naam is Pien van de Nieuwenhof. Ik ben geboren op 26 juni 1993, en studeer vanaf september 2011 aan de hogeschool voor de kunsten ArtEZ te Arnhem. Hier volg ik de studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Nadat mijn droom om prinses te worden in duigen viel, heb ik eigenlijk altijd in het onderwijs gewild. Toen ik 14 was ben ik dan ook bij mijn zwemvereniging vrijwilliger geworden. Ik hielp mee en gaf uiteindelijk ook zelf elke zaterdag zwemles aan kinderen van 5 tot 10 jaar. De keuze om docent beeldende kunst en vormgeving te studeren kwam na een half jaar op het vwo te hebben gezeten. Beeldende vorming was het leukste vak wat er was, en ik wilde het onderwijs in. Bij deze studie waren deze twee dingen goed te combineren.

Lesbrief dieren klas 1

Klas 1                                                                Dieren (2d)
Deze opdracht duurt 4 blokuren.

Dieren
Waar je straks mee aan de slag gaat zijn koeien. Een dier die we allemaal kennen. Je ziet ze elke dag in de weilanden. Je eet ze regelmatig op in kleine stukjes en drinkt regelmatig melk van ze. Kortom, je kent ze wel.


Een koe heeft verschillende lichaamsdelen: de kop, de romp (buik), de poten en de staart.


A.    Opdracht: Koe
We gaan zelf een koe samenstellen op papier. Er is sprake van een collagetechniek en we gebruiken verschillende structuren.
Materiaal: 2B, plaatjes/foto’s van koeien, tijdschriften.

B.    Onderzoek:
1.       Huiswerk: Verzamel drie plaatjes/foto’s van verschillende koeien. Het formaat van deze plaatjes/foto’s is A4 of A5.
2.       Knip de verschillende lichaamsdelen van deze koeien uit. Hussel deze delen allemaal door elkaar. Zoek nu een kop, 4 poten, een romp (buik) en een staart uit. Vorm deze verschillende lichaamsdelen opnieuw samen tot één koe. Plak dit in je portfolio. Het is de bedoeling dat je de verschillende lichaamsdelen over elkaar heen en onder elkaar door plakt. Dit noemen we overlapping.
3.       Teken met potlood deze koe na in je portfolio.
4.       Ben je hiermee klaar? Vraag dan goedkeuring aan je docent.

C.     Uitvoering:
1.       Zorg dat je wit A3 papier krijgt van je docent. Dit is de ondergrond voor je koe.
2.       Teken met potlood de romp (buik) van de koe in het groot na op A3 papier. De buik wordt gevuld met plaatjes en foto’s uit tijdschriften. Kijk welke plaatjes en kleuren je bij jou koe vindt passen. Knip deze uit en plak ze in de romp (buik). Dit noemen we een collagetechniek. Ook hier is sprake van overlapping.
3.       Teken met potlood de poten, staart en hoofd in het groot na op ditzelfde vel. Ook hier is sprake van overlapping, net als in je portfolio.
4.       Op de poten en de staart zijn vlekken aanwezig. Teken deze vlekken. Deze vlekken kleur je in met je potlood met verschillende structuren (stipjes, kruisjes, streepjes, bolletjes etc.).
5.       Trek de potloodlijnen over met een zwart potlood of een zwarte stift.

 
D.    Beoordeling:

Puntentelling
1= onvoldoende
2= voldoende
3= goed
4= zeer goed

Totaal te behalen punten: 32
Formule cijfer: totaal behaalde punten/3,2 = cijfer
Onderdeel
Beoordeling leerling
Beoordeling docent
Je hebt minimaal 3
foto’s/afbeeldingen verzameld van koeien.


Je hebt uit deze plaatjes een eigen koe gevormd in je portfolio & deze koe nagetekend in je portfolio.


Er is sprake van overlapping in je portfolio.


De romp (buik) is een collage. Je ziet geen witte delen van het papier meer.


Er is sprake van overlapping op het A3 formaat.


De vlekken zijn ingevuld met verschillende structuren.



Originaliteit/
creativiteit


Is alles netjes afgewerkt?


Totaal:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten