Onderwaterwereld groep 5/6
Wij willen samen met de kinderen een onderwaterwereld
creëren waar elk kind deel van uit gaat maken. Elk kind maakt een hoofddeksel
in de vorm van een vis of ander onderwater wezen. Deze hoofddeksels gaan wij maken
met behulp van karton, plastic zakken, dopjes, rietjes en ander afvalmateriaal.
Aan het einde van de stageperiode willen we een soort performance met de kinderen opvoeren. We willen een soort levend aquarium creëren waarbij de kinderen de vissen of andere onderwater wezens zijn. Ons plan is om van verschillende vuilniszakken een heel grote zee te maken. Hierin komen gaten waardoor de kinderen hun hoofd kunnen steken, zo zwemmen de vissen in de zee. Hiervan willen we een soort dans maken op onderwater muziek.
Les 1:
- inleidend verhaal
Aan het einde van de stageperiode willen we een soort performance met de kinderen opvoeren. We willen een soort levend aquarium creëren waarbij de kinderen de vissen of andere onderwater wezens zijn. Ons plan is om van verschillende vuilniszakken een heel grote zee te maken. Hierin komen gaten waardoor de kinderen hun hoofd kunnen steken, zo zwemmen de vissen in de zee. Hiervan willen we een soort dans maken op onderwater muziek.
Les 1:
- inleidend verhaal
-verhaal
- wat gaan we doen de komende weken?
- wat gaan we doen vandaag?
- wat gaan we doen de komende weken?
- wat gaan we doen vandaag?
- Hoofdband maken (karton). Iedereen schrijft zijn of
haar naam op de hoofdband zodat er geen verwarring kan ontstaan.
- Wat voor onderwater wezen wil jij zijn?
- Een beginnetje maken aan het kartonnen skelet van het onderwater wezen.
- Even evalueren:
- wat hebben we gedaan vandaag?
- heeft iedereen een beginnetje kunnen maken?
Les 2:
- Wat voor onderwater wezen wil jij zijn?
- Een beginnetje maken aan het kartonnen skelet van het onderwater wezen.
- Even evalueren:
- wat hebben we gedaan vandaag?
- heeft iedereen een beginnetje kunnen maken?
Les 2:
- inleidend verhaal:
- wat hebben we vorige keer gedaan?
- wat gaan we vandaag doen?
- wat hebben we vorige keer gedaan?
- wat gaan we vandaag doen?
- Iedereen gaat verder aan zijn of haar hoofddeksel. Deze
kan versiert worden met verf, plastic zakken,
glitters, dopjes, rietjes, gekleurd papier etc.
- Even evalueren:
- wat hebben we gedaan vandaag?
- Is iedereen een beetje goed op weg?
- Tegen de kinderen zeggen dat ze de volgende les een plastic vuilniszak mee moeten nemen.
- Even evalueren:
- wat hebben we gedaan vandaag?
- Is iedereen een beetje goed op weg?
- Tegen de kinderen zeggen dat ze de volgende les een plastic vuilniszak mee moeten nemen.
Les 3:
- inleidend verhaal:
-wat hebben we de vorige keer gedaan?
- wat gaan we vandaag doen?
- inleidend verhaal:
-wat hebben we de vorige keer gedaan?
- wat gaan we vandaag doen?
-De kinderen maken vandaag de onderwater wezens af. Hier
krijgen ze de hele les voor. Kinderen die sneller klaar zijn kunnen alvast aan
het decor gaan werken (onderwaterplanten, de zee van vuilniszakken)
- Even evalueren:
- Is iedereen klaar met zijn
of haar onderwater wezen?
- Is er al veel aan het decor gedaan?
- Heeft er iemand nog ideeën voor de opvoering?
- Is er al veel aan het decor gedaan?
- Heeft er iemand nog ideeën voor de opvoering?
Les 4:
- inleidend verhaal:
- Wat gaan we doen vandaag?
- is iedereen klaar met zijn of haar onderwater wezen?
- Moet er nog veel gebeuren aan het decor?
- is iedereen klaar met zijn of haar onderwater wezen?
- Moet er nog veel gebeuren aan het decor?
- De kinderen maken het decor af. Wanneer het decor af is
gaan we de performance oefenen.
- Opvoering voor ouders
-Even evalueren:
- Opvoering voor ouders
-Even evalueren:
-
Hoe is het project verlopen? Vond iedereen het leuk?
-
Iedereen mag zijn of haar onderwater wezen mee naar huis nemen.
Materiaal:
-
Plastic zakken
-
Karton/stevig papier
-
Gekleurd papier
-
Verf
-
Glitters
-
Rietjes, dopjes, kurken, wc rolletjes en ander
afvalmateriaal
-
Vuilniszakken
-
Nietmachine
-
Schaartjes
-
Lijm
-
Kwasten
-
Stiften
Geen opmerkingen:
Een reactie posten